Sunday, March 28, 2010

Da Tua-tua Pon Masih Nak Belajar Lagi

i ske bercerita tentang topic nie....tp i rase, mest ape yg akan i story nie meleret2 smpai korg sendiri da xlarat nk bace.....smpai termuntah2...sampai rase nk bluek bluek....hahaha....OVER...!!dan mungkin ade yg xsependapat ngan ape yg saya akan ckp kn nant...

actually i teruja teruja dengan semangat kental semangat waja yg ditunjukkan oleh Senator Tan Sri Dr Jins Samsudin sebab beliau berjaya mengharungi setaon yg mayb bagi org lain perit la nk abeskan PhD...tp beliau sgt berbesar hati meneruskan pengajian nye ke peringkat PhD sampi abes.....berita lanjut....layari Jins Samsudin Terima PhD...

gile jugak la kan...tp, sesetengah org mmg sgt suke belajar..learning till the death of u...bukan bukan...bukan nk suh kau belajar sampai mati...tp, process pembelajaran tue kn sgt dituntut...slalu gak kn da dgr belajar sampai ke negara china...why china pon aku xtau la...mayb mase peribahse tue kuar, china is the best in their learning process kot...negara lain xmaju lagi mase tue...agak nye laa.....klu in Islam, belajar smpai ke liang lahad....why liang lahad lagi la aku xreason nk bg....kang ckp lebih2 ade yg mrh plak...huu...~~

xkesah la tua ke muda, mencari ilmu sgt dituntut dalam Islam....jgn plak kau mengata yg bukan2 bile org tua nk belajar..langsung xmemberi sokongan kau nie kalau mcm tue...huhu...xelok...klu parents kau org yg umur da emas pon, if die ade intention nk belajar, bg je.....belajar xsemestinye masok universiti deeee...(style adnan sempit) belajar driving ke, blajar menjahit ke, blajar merepair kereta ke..ape2 la...haaa...belajar jugak kn...jgn la di halang.....die masih ade kudrat n kekuatan nk belajar....kau support la die...haa..lagi baik..anak soleh solehah kau nie....;p
lgpon, org muda sekarang nie ramai yg da xde minat nk blajar....universiti sekarang pon klu kite tgk, even bukan dominated by the veteran, tp still jugak bley kire golongan diorg nie ramai...sbb sume diorg ni nk blajar...bagos xbagos nye Malaysia ade rakyat macam nie....huuu....org muda yg blajar kat universiti nie pon kdg2 take for granted je peluang yg diorg dapat nie....kdg2 lalai n leka bile blajar...universiti da baik da bg space kat korg tuk blaja, yuran pon xde la mahal sgt...ade loan n scholar lagi..ape lg kau nk...??mase blaja pon makin lame makin singkat....xcukop lagi ke.....??herm..amnusia....full of unsatisfactory...ade je yg xkena....

one more thing, belajar yg bley membawa manfaat kepada diri sendiri, keluarga, negara, bangsa dan agama.....jgn plak da elok2 blajar, tetba kau bwat taik pada sume org....smpai org menyampah nk tgk kau...sampai org rase nk blasah2 kau ats sebab yg kdg2 kau sndr xbley pk mcm org pandai...kau pk mcm budaq darjah 1.....aku rase darjah 1 lagi bley pk perihal dan perasaan manusia sekeliling...

but, setiap ilmu yg penuh kat dada (cewah) kite nie, jgn plak disalah gunekan....kene la gunakan pada tempat n condition yg tepat da betul...wah...!!mcm Menteri Pelajaran x gaya ckp aku nie...??hehe....kejap i, kejap aku, kejap saya...ahhh...mane2 la....bior....hehe.....back on track...maksud penyalah guaan ilmu di dada adalah seperti menggunakan kepandaian ilmu kimia dalam silinder penyukat untuk mengkaji bom paling kuat di dunia dan malatopkn negara2 Islam terutamanye mcm yg berlaku sekarang nie.....xpon menggunakan kehebatan ilmu pencak silat pada kuda-kuda kakinye untuk menterajang isteri yg xdpt layan kehendak suami ketika si isteri sedang menyusukan si bayi kecil hasil perkahwinan pasangan itu.....xpon menggunakan kebijaksanaan otak si biznesman mengsonglapkan wang keluar masuk secara berkepuk2 atau bundle2 dalam peti besi syarikat semata2 tuk membayar utang kete BMW nye yg da 3 bulan xbyr n hampir kene tarik ngan Bank.....dan mcm2 lagi la......

paling penting, belajar untuk memahami perasaan org....herm...yg ini xpatot di amalkan oleh semua org...igt tue...SEMUA org.....bukan sebilangan je ok...ini yg aku rase mcm nk tekankan dalam entry kali ni....jagn la ade sesape terasa ok......hahaha...ini pendapat aku je....perasaan...bnd paling sensitiviey dalam idop aku....aku xbley blah klu org ckp main lepas je tanpa pk perasaan org lain...aku paling xbley blah klu ade org btolkan (ape2 je la) ikot ske hati dan kepala die tanpa pk org lain da bwat (ape2 je la) dengan sgt khusyuk n rajin n telitinye...pastue mengutuk2 ckp ape yg org lain tue bwat xbtol la, xcantek la...aku paling hangin klu org ske hati je mengata org lain tanpa ade bukti yg sah...jeling2 org mcm nk tercabut da biji mate tue......mengutuk org lain dari setiap sisi pon...mmg aku xske.....bkn nk besar kpl la.....tp mmg la itu aku...lg2 klu kat org yg da rapat mcm kwn sama kwn, n setiap ape yg berlaku antara diorg, diorg bwat seikhlas hati demi seorg sahabat....tp tetba ade org bwat taik kat diorg....hangin sebadan aku.....pantang aku dgr cite2 mcm tue....xpon, couple....smlm terbaca news pasal gf blasah bf kat mall....yg tue aku pon marah sgt2.....bkn nk tnjuk baik...tp, klu org tegur dgn cara baik, aku rase xperlu kot kau nk mengamok ke, bwat muka taik ke kat org tue, ape lagi belasah, mrh2, tengking2 kat depan public......kau xde pk ke perasaan org lain time kau mrh2 tengking2 die depan public....??BODOH sungguh kau nie knp...??eish.....menyampah aku tgk pompuan mcm tue....haaa...yg lelaki tue...xpyh kau nk bergumbira...aku pon xske if kejadian sebaliknye berlaku kat kaum Hawa...blerhghf.......

klu aku.....kau nk bwat ape pon, ckp ape pon,ske hati la..aku tade layan tiap kate2 kau..aku tade heran ngan ape kau ckp n bwat...sbb aku da tade perasaan da....kate2 kau n ape kau bwat kat aku mcm kuman je kat aku....sikit pon xkacau idop aku.....malah, aku happy sebab bahu kanan aku makin lame makin berat sebab umpatan n ape yg kau bwat kat aku....

yea....kesimpulan nye,belajar sampai kau rase xnk belajar da....hahaha...

No comments:

Post a Comment