Friday, May 4, 2012

Umrah 2012 - Antara Yang Terindah (Chapter 1)

Assalamualaikum

Alhamdulillah syukur atas nikmat dan kurniaanNya serta rahmat kesihatan daripada Allah, aku berpeluang berpijak di bumi Tanah Suci...Ya Allah, sesungguhnya Kau Maha Mendengar setiap doa kami.....coretan sepanjang di Tanah Suci ade dalam Galaxy Note...kalau boleh ditransfer, akan aku transfer untuk aku blog kan....tapi, silap jugak tak roaming maxis masa di sana...kalau tak, lebih mudah nak update....tak mengapa lah....ade hikmah maybe....Allah nak aku rajin update blog barangkali....hiks..!

Berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada jam 3.50 petang.....flight yang dijadualkan berlepas seawal 8.00 pagi ditunda....macam tu lah...manusia hanya merancang, Allah juga lah yang menentukan perancangan kita tu....kemudiannya tiba di Lapangan Terbang Jeddah pada jam 7.40 malam waktu Jeddah...Alhamdulillah...sekali lagi ungkapan itu aku ucapkan....tak percaya akhirnya aku berada di luar Malaysia....penerbangan yang mengambil masa 8 jam langsung tak memenatkan.....malahan, buat aku lebih bersemangat....yang pasti, aku tak rasa aku je, semua jemaah pon excited nak pergi ke Tanah Suci Makkah....*jumpa Kaabah weih..!!sape tak excited...!!*



2 jam perjalanan daripada airport Jeddah ke hotel Tiba Al-Zahaby di Makkah....sesampai di hotel, rest kejap then terus buat umrah.....Alhamdulillah...sekali lagi Ya Allah.....selesai 1 umrah....



beginilah suasana di sekitar Masjidil Haram jam 12 pagi....ramai dengan manusia.....penuh dengan lampu....cantik......sungguh cantik....umat Islam tak putus-putus ziarah ke masjid semata-mata nak buat ibadah.....bayangkan seawal jam 2 3 pagi pon, Kaabah still penuh.....kalau kat Malaysia, orang dah tidur da..ingatkan sini pon macam tu, so that aku ade peluang nak tengok Hajarul Aswad dengan lebih dekat, rupanya jam 2 3 pagi tu la manusia paling ramai ke Kaabah.....duh....!*depa nie tak tidur ka...?*


rasa bersyukur sangat-sangat sebab berpeluang juga nak pegang Kaabah.....walaupun hajat tak kesampaian nak pegang Hajarul Aswad, dapat pegang, dan berdoa depan Kaabah pon menjadi antara yang terindah dalam hidup nie...

Hari berikutnya, ziarah ke Jabal Thur, Jabal Nur, Jabal Rahmah, melawat tempat-tempat jemaah Haji seperti Padang Arafat, Muzdalifah dengan Mina...(mohon maaf sebab gambar tempat melontar Jamrah hanya sempat diambil dari atas bas) dapat rasakan keadaan jemaah Haji bila tengok tempat-tempat nie.....dapat rasakan nikmatnya tunaikan ibadah Haji nie....Ya Allah, andai punya lebih rezeki, izinkan aku menjejakkan lagi kaki ini ke Tanah SuciMu untuk ibadah-ibadah lain Ya Allah.....









tempat melontar Jamrah dari atas bas



Petang tu, dapat buat umrah 1 lagi....Alhamdulillah...syukur sebab masih diberi peluang untuk melakukan ibadah umrah, dan masih diberi kekuatan oleh Allah S.W.T untuk melakukan Tawaf dan Sai'e....lewat malam, buat 1 lagi umrah...Ya Allah, berlumba-lumba semua nak buat umrah.....aku bersyukur sebab masih kuat untuk melakukan ibadah umrah.....walaupun kaki sakit, tapi pabila jejakkan kaki di depan Kaabah untuk Tawaf, believe me or not.....sakit tu tak terasa.....malah, lebih kejap untuk terus berpijak di lantai Kaabah...Masya Allah....sesungguhnya, Allah mendengar rintihan hati aku untuk diberi kekuatan fizikal dan mental sepanjang di Tanah Suci........



2 comments:

  1. hepi to hear from u that u r on blog again!!!
    lupe lak nk soh ko doakan aku spy selmt deliver nov ni...hihi

    ReplyDelete
  2. hahaha....sorry....tak menyempat nak update ape2...banyak sangat benda nak cakap, but when 1 left, semua pon macam tak complete....huhuhu.....dah doa tu semua....insyaAllah, everything goes well....

    ReplyDelete